2009-01-17

Nordlunds och Grattes i konkurs


Smålandsposten rapporterade igår att både Nordlunds och Grattes i Växjö har begärt sig själva i konkurs. På ett sätt är det synd att handeln i city råkar ut för såna här bakslag, men i ett av fallen har nog butiken lite sig själv att skylla.

Jag har aldrig handlat på Grattes, har nog inte ens varit inne i butiken, men det är kul med affärer som inte tillhör någon stor kedja. Det är bara att beklaga och hoppas att en ny spännande affär öppnar här.

Nordlunds däremot, jag undrar i mitt stilla sinne om det beror på konjunkturnedgången eller på det faktum att personalen där inte direkt var kända för sin servicekänsla. Jag var inne på Nordlunds för första och sista gången i mitt vuxna liv sommaren 2007 och letade efter ett särskilt plagg. Det var inte direkt en oas av hövlighet som mötte en, snarare en känsla av förakt. Jag fick samma känsla där som min pappa berättade att han hade fått i en av stadens bilaffärer för några år sedan; att personalen behandlade en som om de ansåg att man inte var välbeställd nog att handla där och därför inte förtjänade service. Behöver jag fylla i att jag sedan dess använt min konsumentmakt och aldrig mer gått in på Nordlunds eller rekommenderat någon att handla där - tvärtom snarare.

Inga kommentarer: